Rozwój umysłowy dziecka w pierwszych latach życia cz. 10

Przecież i dorośli ludzie nieraz bardzo fałszywy wypowiadają sąd o większych odległościach, jeżeli nie mają wprawy w ich ocenianiu. Ale ta chęć dostania do rąk widzianych przedmiotów może jest także podyktowana instynktem.

Aby dziecko jakiś przedmiot mogło pojąć umysłem, instynkt mu nakazuje może pojąć go także rękami, tj. wrażenia wzrokowe wesprzeć dotykowymi.

Bądź co bądź — dziecko żyje w dobie patrzenia i połączonego z nim chwytania.

Poznawanie doprowadza je do zrozumienia najbliższego otoczenia, a w dalszym ciągu do rozróżniania. Dziecko, obojętnie spoglądające na znany sobie pokój, gdzie zwykle przebywa, rozgląda się ciekawie na widok innego pokoju. Trudniej rozróżnić mu osoby. Ponieważ obcowanie kobiet z dzieckiem jest daleko ściślejsze, nie myli się zwykle co do matki i żeńskiej służby, za to nieraz popada w błąd co do ojca. Prócz tego nabywa niejasnego jeszcze wyobrażenia o odległości, miejscu, ruchu i czasie.

W następnym okresie zaczyna się wyrabiać samodzielność dziecka, czyli dziecko uwalnia się od zależności od matki i innych osób. Dziecko zaczyna się odżywiać, obok mleka matki, także innymi pokarmami. Wszystko, co mu się podaje do jedzenia, jest dla niego nowym, dlatego wszystko przyjmuje z niedowierzaniem. Nawet owoce, za którymi dzieci później przepadają, zrazu smakują kwaśno. Gruszka zwykle od razu przypada do gustu, za to niemiłe mu są owoce wonne, jak poziomki i maliny. Chleb i wodę zwykle dzieci od razu chętnie przyjmują.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zaciekawi:

    cięcie na wymiar taśm mosiężnych
    cięcie wodą poznań
    co2 wrocław
    coaching gdańsk
    coaching szczecin
    coaching zielona góra
    cukiernia łódź
    cyklinowanie parkietow
    cyklinowanie parkietu
    cyklinowanie w białymstoku