Rozwój umysłowy dziecka w pierwszych latach życia cz. 13

Ucho jego jest otwarte, dziecko nie tylko słyszy, ale także słucha i rozróżnia głosy, a nawet umie wyrozumieć kierunek, skąd pochodzą. W dzieciach wyrabiają się nieraz dziwne upodobania i wstręty do instrumentów muzycznych. Poeta niemiecki Gutzkow sam uczył się grać na flecie, ale dźwięk skrzypiec sprawiał mu taki cielesny ból, że płakał. Sławny muzyk Mozart lubił głos skrzypiec, ale na odgłos trąby popadał w spazmy.

Na koniec pierwszego roku życia przypada u człowieka nauka chodzenia. Pod tym względem rozwój dzieci wykazuje bardzo znaczne różnice. Obserwowano wypadek, że chłopiec chodził pewno już po ośmiu miesiącach, inne dzieci chodzą dopiero po ukończeniu drugiego roku. Zdarza się nieraz, że dziecko prędzej mówi niż chodzi. Wczesne chodzenie nie koniecznie zależy od korzystnego rozwoju cielesnego, bo wspomniany chłopiec był dzieckiem w ogóle słabowitym. Zdaje się, że na zdolność chodzenia wpływa także rozwój umysłu, zależny od rozwoju odpowiednich środowisk nerwowych.

Próby chodzenia zaczynają się pospolicie wcześnie.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zaciekawi:

    Czujniki ultradźwiękowe
    czyszczenie drewna sodą
    czyszczenie hydrodynamiczne
    Czyszczenie kanap Warszawa
    czyszczenie wentylacji
    czyszcznie wykładzin Kraków
    czytnik kart płatniczych
    dach poliweglan
    dachówka gontopodobna
    dachówka płaska