Rozwój umysłowy dziecka w pierwszych latach życia cz. 17

Innego rodzaju jest obawa, polegająca na doświadczeniu. Tej obawy dziecko zrazu albo wcale nie ma, albo tylko w małym zakresie. Ale w miarę jak się doświadczenie człowieka rozszerza, w miarę jak coraz więcej zgłębia istotę rzeczy, dochodzi do świadomości niebezpieczeństwa, które zagrażają jego bytowi ze strony osób, rzeczy, zjawisk i czynności.

Im człowiek mniej wie, tym mniej rozumie obawę. Ten rodzaj obawy z rozwojem umysłowym w człowieku albo się zwiększa, albo zmniejsza. Z jednej strony wzrastające doświadczenie odkrywa człowiekowi coraz więcej niebezpieczeństw, grożących jego bytowi, a więc powiększa obawę, z drugiej strony dokładniejsze poznanie poucza go, że niebezpieczeństwo istnieje tylko pod pewnymi warunkami, a więc obawa się zmniejsza

Dziecko, skaleczywszy się, nie boi się zakażenia krwi, bo go nie zna, za to w człowieku dorosłym każde skaleczenie wzbudza obawę. Na mocy niedokładnego doświadczenia dziecko wie, że pistolet sprowadza huk i zabija, a więc boi się go, nawet gdy jest nienabity, człowiek dorosły zaś boi się go tylko, kiedy jest nabity.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zaciekawi:

    deska wpc
    deski z klipem
    deszczownica
    detektyw z warszawy
    deweloper Rembertów
    deweloperzy Wrocław
    dezynfekcja katowice
    dezynsekcja kraków
    dezynsekcja mazowieckie
    Dębki tanie noclegi