Rozwój umysłowy dziecka w pierwszych latach życia cz. 20

Umysł ludzki sam z siebie strachów nie tworzy, lecz wchodzą one do niego z zewnątrz. Wiele złego sprawia tu przesąd i głupota dorosłego otoczenia, albo chęć zabawienia się kosztem umysłu dziecięcego ze strony na pół-dorosłych.

Nieraz starsze dzieci dla zabawy straszą młodsze rodzeństwo. Bojaźliwe usposobienie u starszych oddziaływa także na młodszych. Dziecko widząc, że starsze osoby boją się wejść do ciemnego pokoju, że wierzą w urojone strachy, upiory i duchy, same przejmują się obawą.

Obowiązkiem wychowania jest więc pod tym względem rozciągnąć nadzór nad nieświadomymi czynnikami wychowawczymi, o których była mowa w poprzedzającym rozdziale.

Ostatnim stopniem w początkowym rozwoju umysłowym dziecka jest myślenie. Dziecko na mocy pozyskanych pojedynczych szczegółowych wyobrażeń musi tworzyć wyobrażenia ogólne, czyli pojęcia ; zastosowywać do pojęć znaki zewnętrzne czyli słowa, musi sądzić i wnioskować. Aby myśleć prawidłowo, trzeba rozporządzać obszernym doświadczeniem, którego dziecku braknie.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zaciekawi:

    domowa wentylacja
    domowe przetwory
    domy na sprzedaż gdańsk i okolice
    domy na sprzedaż pomorskie
    domy na sprzedaż szczecin
    domy piaseczno
    domy polesie łódź
    domy prefabrykowane Wrocław
    dorabianie kluczy samochodowych łódź
    doradca restrukturyzacyjny