Rozwój umysłowy dziecka w pierwszych latach życia cz. 8

Tylnych organów mownych dziecko niechętnie i niedołężnie tylko używa i zamienia głosy urabiane w gardle, lub tylną częścią języka na głosy urabiane przednimi, lub bliższymi organami. Spółgłoska r opuszcza się, albo przechodzi w l, a więc znany wierszyk : idzie rak, nieborak, jak ugryzie, będzie znak, brzmi w ustach dziecka: idzie lak, niebolak, jak uglizie, będzie znak.

Gardłowe k zastępuje się często językowym t, np. tij zamiast kij, totot zam. kokot, tot zam. kot. Ta mniemana wada we wymowie zostaje nieraz przez dłuższy czas, aż dziecko z niej nie „wyrośnie”.

Dzieci nieraz ze słyszanego wyrazu biorą tylko jeden lub drugi pierwiastek i tworzą nowe wyrazy, które rozumie tylko ten, kto zna ich powstanie. Niuś M. z „lokomotywa” zrobił „okotinia”, z „żołnierz” „ozinć”.

Samo się przez się rozumie, że na tle wspólnych cech wyrabiają się u każdego narodu odrębne właściwości języka dziecięcego, stosownie do przyrodzonych właściwości. Język polski jest może z wszystkich słowiańskich języków (prócz wielkoruskiego) najmiękciejszy. Dążność miękczenia widać także w polskim języku dziecięcym.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zaciekawi:

    catering dietetyczny Katowice
    catering pruszków
    catering Wrocław
    catering żyrardów
    cegła ręcznie formowana
    cekiny metaliczne
    cena sufitu napinanego
    Cennik mycia elementów ultradźwiękami
    centrum medyczne zary
    centrum medyczne żary