Co to jest wychowanie cz. 10

Jedna mała okoliczność w życiu może zrównoważyć dobry lub zły wpływ, pod którym dziecko żyje, i przechylić szalę wychowania na stronę przeciwną.

Przypuścić wypada, że złe otoczenie zwykle zły wpływ wywiera na dziecko, ale jest rzeczą możliwą, że jedna okoliczność dziecku otworzy oczy na szkodliwość tego wpływu i wzbudzi w nim odrazę złego, a ta zamieni się na stałą dążność do dobrego.

W starożytności akt oskarżenia przeciw Sokratesowi zawierał między innymi także i ten punkt, że wychował Alcybiadesa, który ojczyźnie wyrządził tyle krzywd.

Tak jak niesłusznym było to oskarżenie, tak też żaden wychowawca nie może w zupełności być odpowiedzialnym za wychowanie swego wychowanka, ponieważ obok niego pracuje nad wychowaniem jeszcze wiele innych, czynników, które się usuwają z pod kontroli.

Rozróżniamy trojakich wychowawców. Wychowywać mogą człowieka: otaczająca go natura, jego własne losy i inni ludzie.

Wychowanie natury działa stale i nieprzerwanie, lecz nie sięga daleko. Siła wychowawcza natury wyczerpuje się rychło, jeżeli się jej nie wzmocni wychowaniem innego rodzaju. Takim miało być za pomocą natury wychowanie Emila, programowo zakreślone przez Rousseau’a.

To Cię zainteresuje:

– usuwanie ósemek warszawa
– płyta osb niepalna
– opróżnianie piwnic