Co to jest wychowanie cz. 19

Między ciałem a umysłem zachodzi związek, którego szczegółów nie znamy, ale którego skutki odczuwamy. Związek ten jest szczególnie w pierwszych latach życia tak ścisły, że wszelki chorobliwy stan fizyczny oddziaływa także na stan umysłowy. Człowiek dorosły wykonuje nieraz całymi dniami i miesiącami swe obowiązki pomimo dolegliwości, jakie trapią jego ciało, ale do takiego panowania nad sobą nie jest zdolne dziecko. Dlatego troska o dobro fizyczne nie da się zupełnie wykluczyć z pracy wychowawczej, zwłaszcza, gdzie całe wychowanie jest w jednym ręku.

Rodzice nie mogą się zajmować tylko wychowaniem umysłu, a nie dbać o zdrowie swego dziecka. Wychowanie, aby sobie zapewnić niczym nie zamącony wpływ na umysł dziecięcy, musi wpierw zapewnić ciału zdrowie. Stąd wychowujący powinien znać najgłówniejsze zasady nauki o utrzymaniu zdrowia, czyli higieny, bo nie można wychowywać, jeżeli się ustawicznie musi mieć wzgląd na wątłe ciało.

Podług tego, co się powiedziało, wychowanie jest wpływem świadomym i systematycznym, który człowiek dorosły wywiera na drugiego człowieka nie dorosłego, aby umysłowi jego nadać zamierzony, stały kształt. Nauka zaś, która się zajmuje wychowaniem, nazywa się pedagogiką.

To Cię zainteresuje:

– wywóz odpadów poremontowych
– wałek pa6