Co to jest wychowanie cz. 2

Rozwój umysłowy dziecka jest szybki, bo jest konieczny. Umysł dziecięcy jest na oścież otwarty, tak że wszelkie możliwe wyobrażenia cisną się do niego i wypełniają jego próżnię. Jedno upodobanie ruguje drugie, jedno wyobrażenie poprawia i uzupełnia drugie. Uczeń czwartej klasy z politowaniem czyta swe własne wypracowania z klasy drugiej, lecz ten sam uczeń w klasie ósmej prawie wierzyć nie chce, że wypracowanie, które napisał w klasie czwartej, wyszło z pod jego pióra.

Im dalej człowiek postępuje w latach, tym powolniejszym staje się jego duchowy rozwój, aż w końcu następuje zasklepienie się i zamknięcie w sobie. Jego inteligencja, czyli zdolność pojmowania, już się dalej nie rozwija, a charakter przybiera pewne i stałe właściwości, które się w nim utrwalają.

Jedno i drugie jest wynikiem wpływów, którym człowiek podlegał w czasie, kiedy umysł jego był wrażliwy na działanie z zewnątrz. Wpływy zaś te są w na j ogólniejszym znaczeniu tym, co nazywamy wychowaniem.

Jeżeli w ten sposób rozważamy nasz własny duchowy rozwój, zyskujemy dla pojęcia wychowania bardzo ważne podstawy:

1) czujemy na sobie samych, że jest wychowanie t. j., że człowiek jest zdolny być wychowanym, czyli, że jest przedmiotem wychowawczym,

2) że praca wychowawcza jest warta namysłu i zachodu, skoro wrażliwość dziecięcia jest tak wielka, że wychowanie stanowi o duchowym kierunku dorosłego człowieka,

3) że człowiek nie tylko może być wychowywanym, czyli, że może być przedmiotem, ale że może także wychowanie wykonywać, czyli, że staje się podmiotem wychowawczym.

 

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zainteresuje:

    produkcja materiałów pos
    psychoterapeuta Wrocław
    rolki do wózków paletowych
    Wywóz śmieci poremontowych Wrocław
    Wzmocnienie odporności
    Zabawki rolnicze
    zabezpieczenia antykorozyjne
    zabiegi na cellulit warszawa
    zabiegi na ciało katowice
    zabiegi na twarz szczecin