Co to jest wychowanie cz. 9

Szczęśliwszym jest przyrównanie pracy wychowawczej do pracy ogrodnika. Ogrodnik w swej trosce o młodą latorośl może dokazać wiele: może jej nawet, jak wiadomo, nadać kształt i barwę, na jaką jej się z natury nie zanosiło, może na jabłoni zaszczepić gruszę, może modry kolor bławatka zmienić na biały i czerwony. Ale obok jego wpływu działają jeszcze na roślinę wpływy atmosferyczne i fizyczne, wobec których jest bezbronnym. Kilka godzin t. z w. bory we Włoszech stanowi o plonie winnic i drzew owocowych, albo kilka godzin zagadkowej depresji atmosferycznej w biednej Irlandii o plonie ziemniaków.

Tak samo jest z wychowaniem!

Każdy wychowawca z trwogą i niepokojem pracuje nad wychowaniem, bo obok jego wpływów działa ich jeszcze wiele innych nieprzewidzianych i niepochwytnych.

Stąd pochodzą owe zagadkowe nieraz wyniki wychowania.

Przy największej troskliwości nieraz wychowanie się nie udaje; z drugiej strony przy najgorszych nieraz warunkach wyrastają nieraz ludzie dzielni i szlachetni.

Jak się to dzieje, tego dokładnie nie wiemy, bo najczęściej same interesowane osobistości nie mogą zdać sobie z tego sprawy, co na nie dodatnio albo ujemnie podziałało.

 

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zainteresuje:

    adwokat piła
    akumulatory kraków
    atestowane kursy psychoterapii
    żaluzje Bielsko Biała
    żaluzje okienne
    żaluzje Szczecin
    żegluga statkiem po jeziorach mazurskich
    żłobek prywatny bielany
    żłobek warszawa wilanów
    żłobek wilanów
    żłobki warszawa wilanów
    żłobki wilanów
    żylaki poznań